PERMAINAN ULAR TANGGA SEBAGAI MEDIA MENINGKATKAN PENGETAHUAN DEMAM BERDARAH DENGUE
Abstract
ABSTRACT
Education to children needs to be simple, easy to understand, and done in a fun atmosphere. One of them is the snakes and ladders game. The snakes and ladders game is an educational game that can be an appropriate media for education. Throught this game, children are expected to get the right and correct knowledge about Dengue Hemorrhagic Fever (DHF). Appropriate and correct knowledge is very important and necessary in preventing DHF. The purpose of this study was to identify the increase in students’ knowledge in an effort to prevent DHF throught snakes and ladders game. This study used a quasy experimental method with one group pretest-posttest design, with data collection techniques using simple random sampling. Data were collected in January 2025 at SMP Negeri 01 nanga Taman using a questionnaire and the snakes and ladders game. The sample in this study amounted to 82 respondens, and analyzed using the Wilcoxon test. The result of this study indicate that there is a significant effect on student knowledge before and after the snakes and ladders game with a p value <0.05. In this study, the snakes and ladders game has an effect on students’ knowledge in preventing DHF.
Keywords : The Snake and Ladders Game, Knowledge, DHF
ABSTRAK
Edukasi kepada anak perlu dilakukan secara sederhana, mudah dipahami, dan dilakukan dalam suasana yang menyenangkan. Salah satunya adalah dengan permainan ular tangga. Permainan ular tangga merupakan permainan edukatif yang dapat menjadi media penyuluhan yang tepat. Melalui permainan ini anak diharap mendapatkan pengetahuan yang tepat dan benar tentang demam berdarah dengue (DBD). Pengetahuan yang tepat dan benar sangat penting dan diperlukan dalam mencegah terjadinya DBD. Tujuan penelitian ini untuk mengidentifikasi peningkatan pengetahuan siswa dalam upaya mencegah terjadinya DBD melalui permainan ular tangga. Penelitian ini menggunakan metode quasy ekperimen dengan rancangan penelitian one group pretest-posttest design, dengan tehnik pengamnilan data secara simple random sampling. Data dikumpulkan pada bulan Januari 2025 Di SMP Negeri 01 Nanga Taman dengan menggunakan kuesioner dan dilakukan permainan ular tangga. Sampel dalam penelitian ini berjumlah 82 responden, dan dianalisis mengunakan uji Wilcoxon. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa terdapat pengaruh yang signifikan pada pengetahuan siswa sebelum dan sesudah dilakukan permainan ular tangga dengan nilai p<0,05. Pada penelitian ini permainan ular tangga berpengaruh terhadap pengetahuan siswa dalam mencegah terjadinya DBD.
Kata Kunci : Permainan Ular Tangga; Pengetahuan; DBD
Full Text:
PDFReferences
Ahbirami, R., & Zuharah, W.F. (2020). School-based health education for dengue control in Kelantan, Malaysia: impact on knowledge, attitude and practice. PLoS Negl Trop Dis; 14: e0008075
Dewi, S. L. (2022). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Bermain Pada Pendidikan dan Perkembangan Anak Usia Dini. Aulad: Journal On Early Childhood, 5(2), 313-319. https://doi.org/10.31004/Aulad.V5i2.346
Kemenkes RI. (2022). Peningkatan Kasus DBD di Indonesia pada Tahun 2022. https://dataindonesia.id/kesehatan/detail/ada-73518-kasus-demam-berdarah-dengue-di-indonesia-pada-2021 diakses 28 juli 2024
Rahman, M. M., Tanni, K. N., (2023). Knowledge, attitude and practices towards dengue fever among slum dwellers: A Case Study in Dhaka city, Bangladesh. International Journal of Public Health. https://doi.org/10.3389/iph.2023.1605364
Soimah, N. (2020). Pengaruh Pengetahuan Permpuan Pasangan Usia Subur Terhadap Upaya Melakukan Deteksi Dini Kanker Serviks. Jurnal Kebidanan Universitas Muhammadiyah Semarang. 9(1). 61-70. https://doi.org/10.26714/jk.9.1.2020.61-70
Suwarno, P. A. W., & Yuwono, P. (2017). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Tingkat Pengetahuan Masyarakat Dalam Mitigasi Bencana Alam Tanah Longsor. The 6th University Research Colloquium, Universitas Muhammadiyah Magelang. ISSN 2407-9189. https://journal.unimma.ac.id/index.php/urecol/article/download/1549/761/
Tan, a., Koh, E., Sankari, U., Tang, J., Goh, C.K., & Tan, N. C. (2022). Effect of a serious game on knowledge, attitude and practice in vector control and dengue prevention among adults in primary care: A randomized controlled trial. 8. 1-17. https://doi.org/10.1177/20552076221129099
Wang M, Han X, Fang H, et al (2018). Impact of health education on knowledge and behaviors toward infectious diseases among student in Gansu province, China. Biomed Res Int. https://doi.org/10.1155/2018/639734
Wirantika, W.R., & Susilowati, Y. (2020). Pengaruh Pendidikan Kesehatan Terhadap Pengetahuan Dan Perilaku Siswa Dengan Persebaran Demam Berdarah Dengue (DBD) Di sekolah. Journal Health Sain, I(6). https://doi.org/10.46799/jhs.VIi6.62
Zerfu, B., Kassa, T., Mamo, G., & Legesse, M. (2024). Knowledge, attitude, and practice of the community about Chikungunya in selected Districts of Afar Region, Northeast Ethiopia; its implication for controlling the disease: a community-based quantitative and qualitative cross-sectional study. BMC Public Health. https://doi.org/10.1186/s12889-024-20987-8
DOI: https://doi.org/10.30602/sjnr.v7i1.1828
Article Metrics


Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Scientific Journal of Nursing Research

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Indexed by:
View My Stats